Katedry
KATEDRA BADAŃ NAD DZIECIŃSTWEM
Działalność naukowa Katedry Badań nad Dzieciństwem ma charakter interdyscyplinarny. Prowadzone przez członków katedry badania skoncentrowane są na zagadnieniach dotyczących wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnych, procesie kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kadrę dydaktyczną tworzą nauczyciele akademiccy z dużym doświadczeniem w pracy ze studentami, a także z dziećmi w przedszkolu i szkole, co przyczynia się do łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką. Prowadząc badania rozwijają swoje zainteresowania w zakresie edukacji matematycznej dzieci, edukacji STEAM/STEM, edukacji artystycznej, pedagogiki Montessori, edukacji przyrodniczej, edukacji dla zrównoważonego rozwoju, wykorzystania mediów cyfrowych i nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w szeroko pojętym procesie edukacji, edukacji językowej, muzycznej, religijnej.
Działalność naukowo-badawcza:
Pracownicy Katedry prowadzą badania w zakresie:
- problemów edukacji dla zrównoważonego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym (dr hab. Barbara Surma, prof. UIK; dr Irena Pulak; dr Irmina Rostek; dr Martyna Szczotka; dr Katarzyna Szewczuk;
- problemów społeczno-emocjonalnych uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej (dr Weronika Pudełko). Obecnie prowadzi badania nad zaburzeniami komunikacji językowej i ze spektrum ryzyka dysleksji oraz analizuje sytuację komunikacji językowej uczniów, dla których język polski jest językiem obcym (dwujęzyczność, sytuacja komunikacyjna i społeczno-emocjonalna dzieci z Ukrainy uczących się w polskich szkołach);
- implementacji metodycznych założeń edukacji językowej Marii Montessori do pracy w polskich placówkach;
- założeń edukacji muzycznej w systemie pedagogicznym Marii Montessori (mgr Paweł Herod oraz dr hab. Barbara Surma, prof. UIK).
Współpraca i działalność na rzecz środowiska
Członkowie katedry są zaangażowani w realizację kilku międzynarodowych projektów dofinasowanych ze środków europejskich Erasmus Plus – Akcja2: Kitchen Lab 4 Kids; Kids Lab for Sustainability oraz CHANCES- Climate CHANge related to Catholic Education as Subject in the Higher Education Programmes of Education science.
A także projektów finansowanych z programu POWER. Są to: „Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie” oraz „Wsparcie edukatorów wychowania przedszkolnego w zakresie edukacji STEAM”. Katedra Badań nad Dzieciństwem współpracuje z przedszkolami i szkołami w ramach wyżej wymienionych projektów.
Inne
Pracownicy Katedry pełnią funkcje w zespołach redakcyjnych kilku czasopism UIK. Są to: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Horyzonty Wychowania, Multidisciplinary Journal of School Education.
KATEDRA DYDAKTYKI I EDUKACJI SZKOLNEJ
Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej prowadzi badania naukowe w zakresie edukacji performatywnej, alternatywnej wizji koncepcji według Reggio Emilia a także wieloparadygmatyczności w kontekście podejmowanych dyskursów pedagogicznych, naukowego poznania i doświadczenia rzeczywistości. Dla współczesnej szkoły istotna jest modyfikacja jakości uprawianej edukacji zintegrowanej w klasach I-III oraz włączenia założeń paradygmatycznych w praktyki społeczne. Działalność naukowa Katedry ukierunkowana jest również na rolę i znaczenie języka dziecka w ocenie poziomu jego rozwoju poznawczego, dziecięcych kompetencji umysłu i uczenia się w kontekście mechanizmów rozwoju epistemologicznego oraz innowacji w obszarach edukacji muzycznej, informatycznej i wychowania fizycznego. Oprócz aktywności naukowej na uwagę zasługuje wielokierunkowa i zróżnicowana działalność dydaktyczna oraz organizacyjna pracowników Katedry w kraju i w zagranicznych ośrodkach naukowych.
STANOWISKO |
PRACOWNIK |
KONTAKT |
KONTO ORCID |
Kierownik Profesor UIK |
dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. UIK
|
jolanta.karbowniczek@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0003-4746-3814
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Małgorzata Lubieniecka
|
malgorzata.lubieniecka@ignatianum.edu.pl
|
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Marian Olejnik
|
marian.olejnik@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-8447-5841
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Dorota Zdybel
|
dorota.zdybel@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0003-3322-7570
|
Instruktor |
mgr Sławek Góra
|
slawomir.gora@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-0280-5158
|
Asystent dydaktyczny |
mgr Jolanta Staniek
|
jolanta.staniek@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0001-9210-9457
|
KATEDRA PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ
Kluczową rolę w złożonej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości odgrywa aktywne dostosowanie się podmiotu, grup i instytucji do tych zmian. Stąd nasz namysł nad ważną kategorią sił społecznych oraz współczesnym rozumieniem tego pojęcia a także nad praktycznym jego wykorzystywaniem. Interesuje nas również ważna kategoria społeczeństwa wychowującego. Prowadzimy studia i badania nad całością relacji wychowawczych w środowisku życia jednostek, przy czym „środowisko życia” to zarówno świat przeżywany przez jednostkę (procesy i relacje), jak i jej obiektywne otoczenie (warunki życia). W ramach tej problematyki prowadzimy badania ulokowane w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, grupy rówieśnicze, media, środowisko lokalne) a tak uzyskiwana wiedza o procesach i warunkach wychowania w środowisku, służy nam do projektowania i realizowania w nim takich celowych zmian, które aktywizują i wzmacniają pozytywne procesy wychowawcze na rzecz pogłębiania możliwości rozwojowych jednostki i wyrastania przez nią ponad przeciętne poziomy świadomości i twórczości.
Ogniskujemy zatem nasze badania i działania wokół następujących zagadnień: wzbudzanie jako teoria i praktyka działania pedagogicznego (aktywizacja, animacja, wsparcie społeczne, kompensacja, profilaktyka, komunikacja społeczna), siły społeczne jako czynniki sprawcze zmiany (wykrywanie, pobudzanie, wyzwalanie, organizowanie - metody i formy tego działania), społeczeństwo wychowujące i aktualność kategorii oraz jej nowe interpretacje w czasach zaskakujących zmian społecznych (społeczeństwo płynne, sieciowe, medialne), opisując zachowania społeczeństwa w kryzysie pandemicznym, klimatycznym i migracyjnym, wskazując na rolę więzi i budowanie bezpiecznych relacji wychowawczych i edukacyjnych (ekologia pedagogiczna, pedagogika ekologiczna). Łączy nas realizacja projektu badawczego finansowanego przez Komisję Europejską w ramach grantu HORIZON-CL2-2021-Transformations-01-04 („LETS CARE”: Building Safe And Caring Schools To Foster Educational Inclusion And School Achievement. (ID: 101059425) Projekt wnioskowany przez międzynarodowe konsorcjum z udziałem Katedry Pedagogiki Społecznej UIK oraz 14 innych podmiotów (koordynatorem jest Universidad Pontificia Comillas in Madrid, ES). Jego realizacja zaplanowana została na okres 48 miesięcy.
STANOWISKO |
PRACOWNIK |
KONTAKT |
KONTO ORCID |
Kierownik Profesor UIK |
dr hab. Maria Marta Urlińska, prof. UIK
|
maria.urlinska@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-9048-2183
|
Profesor Uczelni badawczo-dydaktyczny |
dr hab. Ryszarda Cierzniewska, prof. uczelni |
ryszarda.cierzniewska@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0003-3890-0082
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
Ks. dr Jarosław Charchuła SJ
|
jaroslaw.charchula@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-8470-7374
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Ewa Sowa – Behtane
|
|
https://orcid.org/0000-0003-3483-556X
|
KATEDRA BADAŃ NAD RODZINĄ
Działalność naukowo-badawcza pracowników Katedry Badań nad Rodziną posiada charakter interdyscyplinarny, co znajduje odzwierciedlenie w realizowanych projektach badawczych oraz osobistych zainteresowaniach. Aktywności badawcze podejmowane przez członków Katedry, które zmierzają do systematycznego opisu, wyjaśnienia oraz interpretacji złożonej rzeczywistości życia rodzinnego, są wyznaczane przez dwa ogólne cele: teoretyczny, który koncentruje się na rozwoju oraz integracji wiedzy o rodzinie, z odwołaniem się do prowadzonych metarefleksji i wąskich analiz familiologicznych oraz praktyczny, który powiązany jest ze wsparciem rodziny jako środowiska życia, rozwoju i wychowania z uwzględnieniem współczesnych kontekstów przemian społeczno-kulturowych. Szczegółowa problematyka i kierunki badań członków Katedry obejmują: zagadnienia małżeństwa i rodziny w wymiarze indywidualnym i społecznym, pełnienie ról rodzinnych, w tym ról rodzicielskich, zjawisko rodzicielstwa z uwzględnieniem kontekstów rozwojowych, społeczno-kulturowych i prawnych, istotę i uwarunkowania procesu wychowania rodzinnego, kształtowanie relacji rodzinnych i więzi, rolę i znaczenie komunikacji w rodzinie, w tym dialogu rodzinnego, sytuacje trudne w małżeństwie i rodzinie oraz możliwe sposoby ich rozwiązywania, ponadto kwestie władzy rodzicielskiej i praw dziecka.
SKŁAD OSOBOWY KATEDRY:
STANOWISKO |
PRACOWNIK |
KONTAKT |
KONTO ORCID |
Kierownik Profesor UIK |
dr hab. Anna Błasiak,
|
anna.blasiak@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-0824-2640
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Marek Babik
|
|
https://orcid.org/0000-0002-7152-6232
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Ewa Dybowska
|
ewa.dybowska@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-0454-772X
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Ewa Dziewońska
|
ewa.dziewonska@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-0793-7053
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Agnieszka Kaczor
|
agnieszka.kaczor@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-2574-4757
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Marta Prucnal-Wójcik
|
marta.prucnal@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-2584-3165
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Magdalena Urlińska-Berens |
magdalena.urlinska-berens@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-7335-8869
|
KATEDRA FILOZOFICZNYCH I KULTUROWYCH PODSTAW EDUKACJI
Kierownik: prof. dr hab. Stanisław Gałkowski
dr hab. Renata Jasnos, prof. UIK
Katedra Filozoficznych i Kulturowych Podstaw Edukacji
Działalność naukowa Katedry obejmuje wybrane filozoficzne i kulturowe zagadnienia związane z rozwojem koncepcji wychowawczych oraz czynnikami kształtującymi środowiska edukacji. Przedmiotem podejmowanych badań są przede wszystkim filozoficzne aspekty i uwarunkowania koncepcji wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem czynników światopoglądowych oraz etycznych i moralnych, dotyczących podstaw relacji, a także postawy wobec drugiego człowieka i odpowiedzialności za niego. Przedmiotem prowadzonych poszukiwań i analiz są także uwarunkowania kulturowe kształtowania środowisk wychowania i procesów edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch pól badawczych, charakteryzujących się rozwojem funkcji symbolicznej. Są to religia i sztuka. Wśród religijnych uwarunkowań wskazanych środowisk i procesów ważne miejsce zajmują analizy tekstów biblijnych jako czynnika kształtującego kulturę religijną. Drugie pole badawcze obejmuje kulturę w wymiarze artystycznym, badaną w procesach oddziaływania różnych form sztuki wykorzystywanej w celu usprawniania i wspierania rozwoju dzieci i dorosłych.
stanowisko |
pracownik |
kontakt |
konto ORCID |
Kierownik
Profesor badawczo-dydaktyczny |
prof. dr hab. Stanisław Gałkowski |
stanislaw.galkowski@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0003-1084-0487
|
Profesor AIK |
dr hab. Renata Jasnos, prof. UIK |
renata.jasnos@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-4954-3634
|
ZAKŁAD ARTETERAPII I EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ
stanowisko |
pracownik |
kontakt |
konto ORCID |
Kierownik
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
Dr Danuta Pietraszewska |
danuta.pietraszewska_z@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0001-9533-0106
|
Asystent dydaktyczny |
Mgr Małgorzata Alberska |
malgorzata.alberska@ignatianum.edu.pl
|
|
Asystent dydaktyczny |
Mgr Joanna Sztuka |
joanna.sztuka@ignatianum.edu.pl
|
|
Asystent dydaktyczny |
Mgr Anna Tuchowska-Chmura |
|
|
Zespół Zakładu Arteterapii i Edukacji Artystycznej tworzą osoby, które posiadają wykształcenie pedagogiczne w różnych specjalnościach i kwalifikacje w ramach reprezentowanego przez nich pola sztuki m.in. sztuki muzycznej, sztuk scenicznych, sztuk plastycznych, a ponadto są dyplomowanymi i certyfikowanymi arteterapeutami. Ze względu na specyfikę działalności pracownicy Zakładu aktualizują i poszerzają swoją wiedzę i umiejętności uczestnicząc w konferencjach naukowych i metodycznych, szkoleniach i warsztatach specjalistycznych, a także podejmują kształcenie na studiach podyplomowych.
Specyfika zarówno arteterapii jak i edukacji artystycznej wymaga wieloletniego, złożonego kształcenia nie tylko w zakresie nauk społecznych – w szczególności pedagogiki oraz psychologii, ale przede wszystkim sztuki. Sztuka pełni tu bowiem rolę centralnego medium w procesach ogólnorozwojowych (edukacja artystyczna) oraz profilaktycznych i terapeutycznych (arteterapia). Zatem, aby mogła funkcjonować jako narzędzie pracy z drugim człowiekiem musi stać się w pierwszej kolejności przestrzenią twórczego udziału edukatorów artystycznych oraz arteterapeutów.
Pracownicy Zakładu obejmują refleksją i badaniami naukowymi szeroko rozumianą problematykę edukacji, profilaktyki i terapii artystycznej w tym zarówno badania o charakterze aplikacyjnym, jak i teoretyczne wyjaśnienia procesów edukacyjnych i terapeutycznych wykorzystujących metody z pola sztuki. Procedury badawcze są prowadzone interdyscyplinanie ze względu na złożoność przedmiotu badań, który najczęściej wymaga syntezy metodologii. Kwalifikacje poszczególnych członków Zakładu pozwalają prowadzić także badania o charakterze wdrożeniowym, skierowane na tworzenie i proponowanie projektów dydaktycznych w zakresie edukacji artystycznej, jak również planowania działań pomocowych w ramach profilaktyki i terapii artystycznej wraz z konstruowaniem narzędzi służących diagnozie oraz ewaluacji tych procesów. Zespół w ramach swojej działalności współpracuje z innymi uczelniami w Polsce i zagranicą.
Problematyka zainteresowań naukowo-badawczych członków Zakładu obejmuje następujące obszary arteterapii i edukacji artystycznej:
· edukacja artystyczna i kulturalna w przedszkolu i szkolnictwie ogólnokształcącym – teoria, praktyka, metodyka,
· miejsce sztuki z perspektywy tradycji i we współczesnej kulturze,
· przygotowanie studentów do zawodu arteterapeuty,
· sylwetka nauczyciela edukacji artystycznej, rozwój artystyczny dzieci, zainteresowania i preferencje artystyczne dzieci i młodzieży, skuteczność oddziaływań rozwojowych i realizacji celów edukacji artystycznej,
· wspomaganie rozwoju osób ze specjalnymi potrzebami psychoedukacyjnymi z pomocą arteterapii oraz aktywności twórczej,
· profilaktyka uzależnień poprzez metody z pola sztuki,
· arteterapia w obszarze rozwojowym, opiekuńczo-wychowawczym i resocjalizacyjnym,
· wybrane formy pomocy pedagogicznej z zastosowaniem metod z pola sztuki wobec zaburzeń zachowań,
· kulturowa i pedagogiczna wartość twórczości artystycznej,
· arteterapia w pracy pedagoga,
· działania artystyczne w komunikacji oraz integracji i reintegracji społecznej,
· projekty arteterapeutyczne i edukacyjno-artystyczne,
· metodologia badań nad sztuką.
Do podstawowej działalności Zakładu należy:
· dbałość o rozwój naukowy i dydaktyczny członków Zakładu,
· prowadzenie badań z obszaru arteterapii i edukacji artystycznej,
· działalność publikacyjna,
· organizowanie Dni Arteterapii i Edukacji Artystycznej, konferencji naukowych, warsztatów, seminariów i sympozjów,
· nawiązywanie współpracy z podmiotami o profilu artystycznym,
· nawiązywanie współpracy z ośrodkami wsparcia społecznego,
· opracowywanie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem Zakładu.
Pod patronatem Zakładu działa Koło Naukowe studentów, nad którym opiekę merytoryczną prowadzi mgr Anna Tuchowska-Chmura. Celem Koła jest dodatkowe poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie kompetencji inter- i intrapersonalnych wśród studentów zainteresowanych zagadnieniami z zakresu arteterapii oraz edukacji artystycznej. W szczególności w ramach działalności Koła organizowane są cykliczne seminaria o charakterze warsztatowym i metodologicznym, a także inicjatywy umożliwiające studentom uczestnictwo w działaniach wspierających procesy edukacyjne i terapeutyczne przy udziale opiekuna naukowego.
Zgodnie z liczącą już pond ćwierć wieku tradycją Katedra kontynuuje badania nad dziejami Towarzystwa Jezusowego zapoczątkowane w środowisku jezuitów krakowskich pod koniec XIX w. Szczególnym przedmiotem zainteresowań badawczych jest problematyka szkolnictwa jezuickiego, myśli pedagogicznej, a także biografii edukacyjnych poszczególnych jezuitów-pedagogów oraz wychowanków prowadzonych przez jezuitów placówek oświatowych. Tym samym badania naukowe prowadzone przez członków Katedry wpisują się w takie obszary jak historia polskiej myśli i praktyki pedagogicznej, badania źródłoznawcze, biografistyka historyczno-pedagogiczna, czy pedeutologia historyczna. Ponadto działalność naukowo-badawcza Katedry dotyczy m.in. opracowania dziejów polskich instytucji wychowawczo-oświatowych w kraju i na emigracji, usystematyzowania i poszerzenia wiedzy na temat działalności opiekuńczej i edukacyjnej, historii kultury, dziejów regionalnych i lokalnych.
Kierownik Profesor UIK |
Ks. dr hab. Andrzej Paweł Bieś SJ, prof. UIK |
andrzej.bies@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-2857-8125
|
Profesor UIK |
dr hab. Anna Królikowska, prof. UIK
|
anna.krolikowska@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-2818-1582
|
Profesor UIK |
dr hab. Beata Topij – Stempińska, prof. UIK
|
|
https://orcid.org/0000-0002-4257-5844
|
Krótki rys historyczny: Katedra Logopedii, Pedolingwistyki i Wspierania Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi funkcjonuje w ramach Instytutu Nauk o Wychowaniu Wydziału Pedagogicznego UIK od października 2022 roku. Powstała z przekształcenia Zakładu Logopedii i Pedolingwistyki, który działał od roku 2019 w ramach Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej.
Zespół Katedry LPdiWOzeSPE skupia osoby o gruntownym i interdyscyplinarnym przygotowaniu. Członkowie zespołu , oprócz wykształcenia logopedycznego, posiadają także kwalifikacje m. in. z zakresu neurologopedii oraz pedagogiki specjalnej (dr hab. prof. ucz. Tamara Cierpialowska, dr Anna Michalczyk), językoznawstwa i glottodydaktyki (dr Joanna Trzaskalik, dr Marzena Szurek) czy też wykształcenie muzyczne (dr Anna Michalczyk). Należy podkreślić, że pracownicy Katedry nieustannie aktualizują i poszerzają własną wiedzę i umiejętności biorąc udział w szkoleniach, warsztatach czy kształcąc się na specjalistycznych studiach podyplomowych (np. dr Anna Michalczyk kształci się obecnie na podyplomowych studiach doskonalących z zakresu Fluency disorders w ECSF w Belgii, a dr Marzena Szurek zdobywa kwalifikacje psychologa).
Działalność naukowo-badawcza i dydaktyczna: Pracownicy Katedry obejmują refleksją i badaniami naukowymi szeroko rozumianą problematykę profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej, w tym zarówno badania o charakterze aplikacyjnym, jak i lingwistycznym oraz zagadnienia wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszyscy pracownicy Katedry specjalizujący się w określonych obszarach naukowo- badawczych są jednocześnie czynnymi terapeutami. Ich bogate doświadczenie praktyczne pozwala - obok budowania teorii - na proponowanie programów i pomocy terapeutycznych oraz konstruowanie narzędzi służących diagnozie (przesiewowej i pogłębionej) zaburzeń językowych i komunikacyjnych o zróżnicowanym charakterze.
Członkowie Katedry są zaangażowani w pracę dydaktyczną na rzecz studentów studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych, głównie w ramach specjalności Logopedia. W planach jest poszerzenie oferty dydaktycznej Wydziału Pedagogicznego UIK o specjalności związane z potrzebą specjalistycznego wsparcia edukacji włączającej, czyli funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami w ogólnodostępnych przedszkolach i szkołach.
Współpraca i działalność na rzecz środowiska: Pracownicy Katedry są zaangażowani we współpracę z przedstawicielami innych uczelni, zarówno krajowych (np. Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Łódzki, Politechnika Śląska, Akademia Górniczo-Hutnicza), jak i zagranicznych (np. Vitautas Magnus University w Kownie); współpracują także z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami działających na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami komunikacji, języka i mowy (np. z Polskim Towarzystwem Logopedycznym) i/lub mających specjalne potrzeby edukacyjne (np. z Polskim Związkiem Głuchych). Pracownicy Katedry angażują się w realizację projektów naukowo-badawczych o charakterze krajowym (np. dr Joanna Trzaskalik współrealizuje projekt SONATA BIS Narodowego Centrum Nauki pt. Hybrydowy System Akwizycji i Przetwarzania) czy międzynarodowym (np. dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. ucz. była zaangażowana do roku 2020 w projekt UE (Erasmus +) pt. Preconditions of Transformating of Education Process in Different Educational and Cultural Context by Applying Inclusive Education Strategies) dotyczący upowrzechniania w procesie edukacji podejścia zwanego Universal Design for Learning (UDL).
Pod patronatem Katedry działa, od stycznia 2021 roku, Koło Naukowe Logopedów UIK, nad którym opiekę merytoryczną sprawują dr Anna Michalczyk i dr Marzena Szurek. Celem Koła jest dodatkowe poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie kompetencji miękkich wśród studentów logopedii i młodych logopedów.
SKŁAD OSOBOWY KATEDRY:
STANOWISKO |
PRACOWNIK |
KONTAKT |
KONTO ORCID |
Kierownik Profesor Uczelni |
dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. uczelni
|
tamara.cierpialowska@ignatianum.edu.pl
|
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Anna Michalczyk
|
anna.michalczyk@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0003-2985-2162
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Anna Skoczek
|
anna.skoczek@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0003-0431-283X
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Marzena Szurek
|
marzena.szurek@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-8134-2285
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Joanna Trzaskalik
|
joanna.trzaskalik@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0001-6046-9351
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Danuta Kądziołka |
|
Działalność naukowa Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej posiada charakter interdyscyplinarny osadzony w perspektywie personalistyczno-chrystocentrycznej, co znajduje odzwierciedlenie w realizowanych projektach badawczych. Katedra funkcjonuje w paradygmacie podmiotowo-partycypacyjnym. Bogactwo i różnorodność stosowanych metod jakościowych w badaniach naukowych niewątpliwie stanowi wyróżnik i atut pracy Katedry, w której członkowie wzajemnie się wspierają, co umożliwia szeroką, ubogacającą każdego z nich wymianę doświadczeń w zakresie prowadzonych badań i osobistych zainteresowań. Atmosfera mająca miejsce w Katedrze sprzyja budowaniu wspólnoty osób zgodnie z dojrzale rozumianym uczestnictwem umocowanym w teorii uczestnictwa Karola Wojtyły/św. Jana Pawła II. Obszar zainteresowań naukowych Katedry oscyluje wokół problematyki chrześcijańskiej obejmującej aspekty osiągania tożsamości i dojrzałości osobowej, społecznej, kulturowej i duchowej na płaszczyźnie edukacyjnej, będącej przedmiotem troski o jakość wychowania i kształcenia, ukierunkowanej na formację człowieka, a nade wszystko pedagoga. W pracach naukowych członków Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej są wypracowywane i aktualizowane założenia pedagogiki ewangelicznej, towarzyszenia, świadectwa i nadziei.
SKŁAD OSOBOWY KATEDRY:
Pracownicy Katedry prowadzą badania i działalność naukową dotycząca filozoficznych, historycznych, kulturowych i religijnych podstaw pedagogiki i jej subdyscyplin.
W roku 2023 z inicjatywy Katedry będzie organizowane seminarium naukowe nt. Teoria i praktyka pedeutologiczna w XX wieku.
Zainteresowania naukowe i kierunki prowadzonych badań pracowników Katedry.
DR MARZENA CHROST
Koncentruje się w badaniach naukowych na zagadnieniach związanych z pedagogiką ogólną, pedagogiką ignacjańską, rozwojem duchowym człowieka oraz kształtowaniem kompetencji społecznych.
DR HAB. PAWEŁ KAŹMIERCZAK, PROF. UIK
Prowadzi badania naukowe w zakresie filozofii wychowania, etyki i historii myśli pedagogicznej. Najnowsze badania dotyczą metafizycznych i antropologicznych podstaw pedagogiki w twórczości Hansa Ursa von Balthasara i Adrienne von Speyr. Publikacja w przygotowaniu: tłumaczenie Mowy pożegnalnej A. von Speyr z opracowaniem krytycznym.
PROF. DR HAB. WŁADYSŁAWA SZULAKIEWICZ
Specjalizuje się w badaniach naukowych z zakresu: historii pedagogiki, pedeutologii historycznej, historii filozofii wychowania, biografistyki historyczno-pedagogicznej i metodologii badań historyczno-oświatowych. W najnowszych publikacjach podejmuje zagadnienia odnoszące się głównie do problematyki pedeutologii historycznej.
SKŁAD OSOBOWY KATEDRY
STANOWISKO |
PRACOWNIK |
KONTAKT |
KONTO ORCID |
Kierownik Profesor badawczo-dydaktyczny |
prof. dr hab. Władysława Szulakiewicz |
wladyslawa.szulakiewicz@ignatianum.edu.pl
|
|
Profesor UIK |
dr hab. Paweł Kaźmierczak, prof. UIK |
pawel.kazmierczak@ignatianum.edu.pl
|
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Marzena Chrost |
||
Adiunkt dydaktyczny |
dr Renata Królikiewicz |
renata.krolikiewicz@ignatianum.edu.pl
|
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Ewa Miśkowiec |
Działalność naukowa Katedry Pedagogiki Resocjalizacyjnej koncentruje się na problemach związanych z procesem resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, z profilaktyką zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz z wykorzystywaniem seksualnym osób małoletnich.
Katedra skupia się na badaniu odstąpienia od przestępczości rozumianego jako trudny i długotrwały proces wymagający osobistego zaangażowania sprawców, jak wsparcia ze strony środowiska, w którym następuje reintegracja społeczna. Ponadto badania obejmują ocenę skuteczności zabiegów resocjalizacyjnych wobec nieletnich i dorosłych w instytucjach zamkniętych i w środowisku otwartym, a także pomocy postpenitencjarnej i readaptacji społecznej. Badania w zakresie profilaktyki społecznej skupiają się na uwarunkowaniach nowoczesnej profilaktyki uzależnień behawioralnych opartych na podejściu humanistycznym oraz projektowaniu programów profilaktycznych w społecznościach lokalnych. Członkowie katedry współpracują także z Centrum Ochrony Dziecka w zakresie badań nad prewencją wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży i tworzenia programów profilaktycznych w środowisku kościelnym, szkolnym i w instytucjach wychowawczych.
Członkowie Katedry są zarówno pedagogami, jak i psychologami wyspecjalizowanymi w projektowaniu i prowadzeniu badań naukowych, których efekty publikowane są zarówno w wydawanej przez Katedrę serii Dylematy resocjalizacji, jak i w wysoko punktowanych czasopismach naukowych, tworzeniu i wdrażaniu programów profilaktycznych obecnych w przestrzeni oddziaływań lokalnych oraz prowadzeniu mediacji, terapii indywidualnych i grupowych wobec osób niedostosowanych społecznie i uzależnionych od środków odurzających.
STANOWISKO |
PRACOWNIK |
KONTAKT |
KONTO ORCID |
Kierownik Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
Ks. dr Krzysztof Biel SJ
|
krzysztof.biel@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-8886-8781
|
Profesor UIK |
dr hab. Bogdan Stańkowski, prof. UIK
|
bogdan.stankowski@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0003-2803-3085
|
Adiunkt dydaktyczny |
dr Barbara Adamczyk
|
barbara.adamczyk@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-5422-6756
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Karolina Kmiecik – Jusięga
|
karolina.kmiecik-jusiega@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-2483-3619
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Anna Seredyńska
|
anna.seredynska@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0002-0483-6281
|
Adiunkt badawczo-dydaktyczny |
dr Estera Twardowska-Staszek
|
estera.twardowska-staszek@ignatianum.edu.pl
|
https://orcid.org/0000-0001-5499-7393
|